Arbete inom HR är säkert något du hört talas om någon gång, men vad är det egentligen? Detta yrkesområde är av någon anledning lite höljt i dunkel, och få är de som vet vad en HR-konsult egentligen gör. Det gör att det är ett perfekt område att börja blogga om.
Att blogga behöver inte betyda att du skriver om mode eller inredning. Även en specifik ämnesblogg inom ett område som många har frågor kring kan bli mycket framgångsrik och locka fler att söka sig till yrket. Inom HR finns också massor av yrkesmöjligheter, något som ger dig fantastiska uppslag till din blogg. Du kan till exempel förklara vad en interimskonsult inom HR faktiskt gör och på så sätt locka läsare. Är du ihärdig kan din blogg ge dig både möjligheter till samarbeten och arbete. Vem vill inte ha en HR-expert anställd på företaget?
Vad är egentligen HR?
HR är egentligen en förkortning och står för Human Resources, alltså mänskliga resurser. Det någon som jobbar på en HR-avdelning gör är att vårda de människor som arbetar på ett företag så att förutsättningarna för dem att göra ett så bra jobb som möjligt ska bli optimala. Nu under coronapandemin har en viktig uppgift för personal inom HR varit att motivera och underlätta för de som jobbar hemifrån. Det är dock viktigt att veta att HR inte är detsamma som facket. På HR-avdelningen är personalen anlitad av företaget och arbetar för att det ska fungera så bra som möjligt. De har alltså företagets bästa för ögonen.
Det finns både HR-representanter som är anställda av företaget och de som arbetar som konsulter, det vill säga så kallade interimskonsulter.
Därför ska du blogga om arbete inom HR
Som tidigare nämnt är HR en bransch som många är nyfikna på, men som få vet så mycket om. Under corona har också arbetsmarknaden kastats om, något som gör att flera söker sig till nya branscher. Om du då kan skapa en intressant och upplysande blogg om ett yrkesområde som få vet något om så har du stora möjligheter att lyckas bra.
Kanske drömmer du själv om ett yrke inom HR? Då är en blogg om ämnet perfekt att lägga till på CV:t. Den kommer att stärka ditt personliga varumärke och sätta dig på kartan för eventuella arbetsgivare. Det kan vara extra bra att starta en blogg om ämnet om du just nu studerar till något inom HR. På så sätt vet arbetsgivarna vem du är när du kommer ut på arbetsmarknaden.
Förslag till blogguppslag
Du kanske funderar på vad du ska skriva om på din blogg om HR? Här följer några uppslag som kan vara bra att ta till om fantasin tryter. Börja till exempel med att förklara vad en HR-avdelning är och hur den fungerar. Du kan också intervjua någon som arbetar inom området. Skriv även om hur arbetsmarknaden ser ut och vilka utbildningar man ska söka sig till om man vill arbeta med human resources. Det finns egentligen massor att skriva om när det gäller HR-världen. Det gäller bara att vara lite kreativ och ha ett intresse för uppgiften.